Skip to main content

RFM Analyse voor bruikbare klantsegmentatie met de data uit Exact Globe

Geschreven door Ronald van Kessel op .

Data neemt een steeds prominentere plek in bij het maken van beslissingen in je bedrijf. Grote kans dat je met Exact Globe enorme hoeveelheden data verzamelt. Maar wat kun je er nu eigenlijk mee? En hoe krijg je de juiste informatie boven tafel? Hoe kom je achter de antwoorden op de volgende vragen:

  • Wie zijn mijn beste klanten?
  • Welke klanten verdienen meer aandacht?
  • Wie zijn de klanten die ik op het punt sta te verliezen?
  • Heb ik loyale klanten en, zo ja, wie zijn dit dan?
  • Welke klanten hebben het potentieel om zich te ontwikkelen tot A-klanten?

De basis voor een antwoord op al deze vragen ligt in klantsegmentatie. Maar hoe kom je tot een bruikbare classificatie van klanten? De oplossing ligt bij RFM analyse.

Wat is een RFM analyse?

RFM analyse is een marketing model waarbij het ‘gedrag’ van je klanten de basis vormt voor segmentatie. Het groepeert klanten op basis van transactie geschiedenis door het beantwoorden van de volgende vragen:

  • Recency: Wanneer heeft de laatste transactie plaats gevonden?
  • Frequency: Hoeveel transacties zijn er de laatste 12 maanden geweest?
  • Monetary: Wat was de totale omzet of verdienste van deze transacties?

Met deze analyse heb je naast omzet dus ook nog andere parameters om een klant op waarde te schatten. Het geeft je een veel beter beeld van wie je beste klanten zijn.

Welke segmenten komen er uit een RFM analyse?

Stel je maar eens de volgende vraag:
“Heb ik liever een klant die bij mij op frequente basis besteld met een redelijke omzet per transactie? Of is een klant die eenmalig voor een groot bedrag besteld mij meer waard?”

Wanneer je je klanten met bovenstaande parameters classificeert kun je je aandacht en effort veel specifieker inzetten. Het RFM model biedt hiervoor een oplossing. Door onderscheid te maken in diverse segmenten kun je vervolgens per segment nadenken over de beste benadering en acties in jouw situatie. Dit maakt de RFM segmentatie zeer bruikbaar!

Een RFM analyse met je Exact Globe data

Kan je met Exact Globe data een RFM analyse doen? Jazeker. Alle benodigde data heb je immers. En om het voor jou makkelijk te maken hebben we via Power BI een analyse en visualisatie gemaakt. Op deze manier heb je binnen no-time inzichtelijk wie bij jou de kampioenen zijn of extra aandacht nodig hebben. Om het makkelijk te maken hebben we een Power BI dashboard gemaakt die deze RFM analyse mogelijk maakt.

 

Het laat je bovendien zien of de Wet van Pareto ook voor jou opgaat. Dit principe houdt in dat 80% van de uitkomsten verklaard kan worden door 20% van de oorzaken. Dus: 20% van je klanten zijn goed voor 80% van je omzet. En klanten die vaker en/of veel afnemen zullen dat ook zeer waarschijnlijk opnieuw doen.

 

Hoe werkt het Power BI RFM-Value dashboard?

Voor het Power BI Dashboard gebruiken we 1 of 2 jaar aan gegevens uit Exact Globe. We bepalen per klant het volgende:

  • Wanneer is er voor de laatste keer een aankoop gedaan?
  • Hoe vaak is er in de gekozen periode een transactie geweest?
  • Welke omzet heeft dit opgeleverd?

De waardes worden omgezet in een score waarbij de klant aan een segment wordt toegewezen. Via filters (bijv. kenmerken van debiteuren) kunnen verdere analyses worden gedaan.

 

RFM Power BI dashboard

 

Hoe kan ik de RFM analyse omzetten in actie?

Dit is vooral de taak van de marketeers binnen te organisatie. In de hiervoor vermelde tabel staan suggesties. Het praktisch nut van de RFM-analyse kunnen zij o.a. verder vertalen in:

  • E-mailmarketing; waarbij de gegevens uit Exact via onze koppeling met Copernica voor effectieve en meetbare e-mailmarketing kunnen worden ingezet.
  • Het verbeteren van de ‘customer lifetime value’ door de benadering te variëren.
  • Het kiezen van de juiste klanten voor het introduceren van nieuwe producten en/of diensten.
  • Het voorkomen van zogenaamde ‘churn’ van klanten door campagnes te ontwikkelen voor klanten die behoren tot de segmenten ‘At risk’ en ‘Hibernating’.
  • Het ontwikkelen en verbeteren van een loyaliteitsprogramma voor specifieke klanten.

Hoe helpt Quercis?

Wil je met het Power BI rapport een RFM analyse uitvoeren op je Exact Globe database(s)? Of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op voor meer info! Wij bieden het dashboard als een Power BI template aan voor €750,- excl. BTW.

In 15 minuten resultaat met Quercis Power BI dashboard

Op basis van het gegevensmodel van Exact hebben we een kant-en-klaar Power BI rapport ontwikkeld.  Binnen 15 minuten laat het je zien wie je kampioenen zijn en welke klanten je op korte termijn dreigt te verliezen. Een dashboard dat je ondersteunt bij het verbeteren van je marketingsegmentatie.

 

Bronnen:

  1. Wikipedia
  2. TechTarget, RFM analysis (recency, frequency, monetary)
Ronald van Kessel

Categorieën

Snel naar…

Vragen?

Tijd voor duidelijkheid!

Bel, mail of vul het contactformulier in. Wij spreken je graag!

Bel: 040-2661780
Mail: info@quercis.nl

×

Hallo!

Heb je een vraag over een van onze producten? Laat Jan je helpen! 

× Hoe kan ik je helpen?