Business Case: De sales portal van Innotec Automotive

Home/Algemeen, Exact Globe Next, Exact Software, Quercis Business Portal/Business Case: De sales portal van Innotec Automotive

Business Case: De sales portal van Innotec Automotive

Efficiënter verkopen bij Innotec

Innotec Automotive kende tot voor kort een verkoopproces dat grotendeels op papier verliep en daarom veel redundantie kende. Vertegenwoordigers waren dagelijks veel tijd kwijt bij het plannen en registreren van bezoeken en er bestond geen mogelijkheid tot actueel inzicht in de verkopen. Om deze reden heeft Innotec Quercis gevraagd te ondersteunen bij het automatiseren en optimaliseren van planning, bezoek- en orderregistratie.

Innotec Automotive is specialist in kwalitatief hoogwaardige producten voor de ‘automotive after market’ in de Benelux.

Verkoop van de producten vindt met name plaats via een team van vertegenwoordigers. Zij leggen, ieder in een eigen rayon, klantbezoeken af om demonstraties van innovatieve producten te geven en zorg te dragen voor de orderverwerking die in Exact Globe gebeurt.

De wensen en eisen van Innotec voor het verbeteren van het verkoopproces waren helder:

  • 1 Platform waarin vertegenwoordigers eenvoudig hun bezoeken kunnen plannen, voorbereiden en registreren.
  • Real-time inzicht in verkopen per vertegenwoordiger, product en klant.
  • De mogelijkheid om ook zonder de beschikking over een internetverbinding orders te registreren.

Concept voor oplossing

Nadat in kaart was gebracht welke acties een vertegenwoordiger allemaal verrichtte én alle gewenste managementinformatie was geïnventariseerd, is een functioneel ontwerp van het nieuwe systeem gemaakt. Hierin zijn de rapportages en het sales proces in detail uitgewerkt tot een samenspel van oplossingen, waarbij de Quercis Business Portal centraal staat en ondersteund wordt door een offline applicatie, rapporten in MS Reporting Services, en integratie met Exact Globe.

Innotec Sales Portal

Na akkoord op het functioneel ontwerp is begonnen met de implementatie. Er is door Quercis een vertrouwd aandoende styling ontworpen, geïnspireerd op de huisstijl en website van Innotec.

  • Vanuit de startpagina kan een vertegenwoordiger via verschillende opties zijn dagplanningen onderhouden. In deze dagplanningen legt hij vast welke bezoeken hij gaat afleggen en in welke volgorde:
  • Tijdens een bezoek doorloopt een vertegenwoordiger verschillende tabbladen die hem helpen om orderregels en demonstraties te registreren:
  • Om ervoor te zorgen dat een vertegenwoordiger maar één ingang nodig heeft, is in de portal ook verzuimregistratie opgenomen:
  • Via verschillende overzichten krijgt de vertegenwoordiger en diens manager inzicht in de omzet.
  • Indien geen internetverbinding beschikbaar is, kan een vertegenwoordiger binnen de portal offline functionaliteit gebruiken om een order te registreren.

Voordelen voor iedereen bij Innotec

Bij ingebruikname zijn de voordelen voor alle lagen in de organisatie gelijk duidelijk:

  • Vertegenwoordigers houden een uur per dag over die ze voorheen kwijt waren aan administratieve handelingen.

  • De back office hoeft niet langer te wachten met orderafhandeling tot de vertegenwoordiger alle orders heeft doorgegeven.

  • Het management heeft grip op de omzet en individuele resultaten per vertegenwoordiger.

De Innotec Sales Portal is gerealiseerd op basis van het platform van de Quercis Business Portal, een verrassend handig product voor het maken van web applicaties voor desktop, tablet en/of smartphone.

Meer weten over de standaard oplossingen die wij voor u op dit platform beschikbaar hebben, of bent u op zoek naar een professioneel vormgegeven en gebruikersvriendelijke web applicatie voor uw bedrijfsprocessen gekoppeld aan Exact Globe en/of Exact Synergy? Laat u dan eens door ons bijpraten over de Quercis Business Portal.

About the Author:

Maarten van den Hout
Mijn geloof zit in het simpel aanbieden van complexe oplossingen. Ik geloof niet in handleidingen. Ik geloof in een realistisch ontwerp. Ik geloof in voortschrijdend inzicht. Ik geloof dat een oplossing met een organisatie mee moet kunnen groeien. Ik geloof in persoonlijke samenwerking. Ik geloof in focus op eindgebruikers. Ik geloof in anytime/anywhere.

Laat een reactie achter